Więcej informacji
6h dydaktycznych
Programowanie w języku Scratch
Program szkolenia
Adresaci szkolenia:
Kurs przeznaczony jest dla nauczycieli wszystkich typów placówek oświatowych
w zakresie dowolnego przedmiotu, w ujęciu interdyscyplinarnym, w szczególności uczących następujących przedmiotów: zajęcia komputerowe, matematyka, przyroda, nauczanie wczesnoszkolne oraz zainteresowanych nauczycieli innych przedmiotów. Szkolenie jest adresowane do nauczycieli rozpoczynających naukę programowania. Ma charakter praktycznych warsztatów stacjonarnych przy komputerach.
Uczestnicy powinni posiadać:
- umiejętność pracy z komputerem
- konto pocztowe i korzystać z niego
- dostęp do Internetu.
Cele ogólne:
- Poznanie specyfiki środowiska Scratch i jego edukacyjnych walorów. Społeczność Scratch’a a proces uczenia się.
- Praktyczne poznanie programowania w języku Scratch od podstaw.
- Przygotowanie nauczycieli do nauki programowania w języku Scratch.
- Zapoznanie nauczycieli z możliwościami wykorzystania programu Scratch na różnych zajęciach edukacyjnych.
- Wzmocnienie kompetencji cyfrowych.
- Wsparcie nauczycieli w kształceniu kompetencji ucznia dotyczących rozwiązywania problemów z zastosowaniem podejścia algorytmicznego.
- Kształtowanie postawy twórczej i rozwój kreatywnego myślenia z wykorzystaniem elementów programowania.
- Wsparcie nauczycieli w kształtowaniu u uczniów umiejętności pracy w zespole.
Cele szczegółowe:
Zakłada się, że po zakończeniu szkolenia jego uczestnik będzie:
- znał specyfikę środowiska Scratch i jego edukacyjne walory
- potrafił przygotować projekty do wykorzystania na lekcjach własnego przedmiotu
- wiedział, jak wzmocnić kreatywności uczniów za pomocą programu Scratch
- wiedział, jak wspierać i budować kompetencje ucznia dotyczące rozwiązywania problemów z zastosowaniem podejścia algorytmicznego
- potrafił kształtować u uczniów twórczą postawę i rozwój kreatywnego myślenia z wykorzystaniem elementów programowania
- potrafił inspirować i wspierać współpracę uczniów w zespołach.
Tematyka zajęć i plan szkolenia:
1. Geneza środowiska Scratch. Zapoznanie się ze środowiskiem – praca w trybie online i offline.
- Tworzenie prostych aplikacji z uwzględnieniem sekwencji poleceń, instrukcji warunkowej i pętli:
- Rodzaje bloków i ich zastosowanie: Ruch, Wygląd, Dźwięk, Pisak, Dane, Zdarzenia, Kontrola, Czujniki, Wyrażenia.
- Wprawianie duszka w ruch.
- Wprowadzanie zmiennych.
- Tworzenie prostych aplikacji z uwzględnieniem sekwencji poleceń, instrukcji warunkowej i pętli: [cd.]
- Rodzaje bloków i ich zastosowanie: Ruch, Wygląd, Dźwięk, Pisak, Dane, Zdarzenia, Kontrola, Czujniki, Wyrażenia.
- Wprawianie duszka w ruch.
- Wprowadzanie zmiennych.
- Opracowywanie projektów multimedialnych z uwzględnieniem interakcji z użytkownikiem.
- Projektowanie sceny. Zmiana tła.
- Wygląd duszka – kostiumy, animacja postaci.
- Dźwięki i inne multimedia.
- Opracowywanie projektów multimedialnych z uwzględnieniem interakcji z użytkownikiem.
- Projektowanie sceny. Zmiana tła.
- Wygląd duszka – kostiumy, animacja postaci.
- Dźwięki i inne multimedia.
- Przygotowanie projektów do wykorzystania na lekcjach własnego przedmiotu z uwzględnieniem pracy zespołowej uczniów.
- Bezpieczne i mądre włączanie się w społeczność Scratcha. Uczenie się od innych i z innymi.
- Tworzenie multimedialnych aplikacji z wykorzystaniem:
- Zmiennych.
- Własnych bloków bez parametrów oraz z parametrami.
- Mechanizmu komunikatów.
- Klonowania duszków.
- Mikrofonu i kamery.
- Przygotowanie zaawansowanych projektów do wykorzystania na lekcjach własnego przedmiotu.
- Ocenianie prac uczniowskich: zastosowanych rozwiązań programistycznych, walorów estetycznych pracy, twórczego wkładu.
Profil uczestnika: zajęcia dedykowane nauczycielom wszystkich typów placówek oświatowych w zakresie dowolnego przedmiotu, w ujęciu interdyscyplinarnym. Mają charakter praktycznych warsztatów stacjonarnych przy komputerach. Praca warsztatowa pozwala na przetrenowanie umiejętności cyfrowych. W szczególności: nauczyciele, dyrektorzy, rady pedagogiczne.
Cel główny: Rozwijanie kompetencji metodycznych nauczycieli w zakresie wykorzystywania w swojej pracy dydaktycznej nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, prowadzenia procesu dydaktycznego oraz poznania aplikacji
i programów wspierających uczenie się.
Certyfikat dla każdego uczestnika.